Mintha az emberi kapcsolatokról olvasnék, meg úgy az életről magáról…Csak remélni tudom, hogy egy-egy munkámba ezeket az erőket én is beleviszem, ha nem is mindig tudatosan…” – írta a grafikus Komsa Hajnal, amikor az Aranymetszésről szóló mastermindot tartottuk a Vállalkozni művészet műhelyben. Ebben a sorozatban arról tanultunk, hogyan tudjuk a képek révén jobban kifejezni magunkat, és közben jobban irányítani, megszerezni az ügyfél, a vevő tevékeny figyelmét? Vagyis hogyan segítjük őt látni? Mindebben a kompozíció tudatos tervezése és megalkotása is rengeteget segíthet.

A kompozíció műalkotás elemeinek belső rendje, ami a szemlélőben az egység benyomását kelti. Meghatározza a mű alapvető összefüggéseit, a felületet tagolását, a formák elhelyezkedését és arányát. Alkotóelemei a tér (az „üres” részek is), a forma (a pont, a vonal, a folt) és a szín.

A kompozíció akkor tökéletes, ha hozzájárul a teljességhez: amikor már sem hozzátenni, sem elvenni nem lehet a műből. A jó műben a belső erők összetartják a szerkezetet, a részek egymással való kapcsolata pedig dinamikát teremt.

Viggo Johansen: Parasztház belseje, kicsivel a bölcsőben (1901)

Egy festménynek – olykor minden látszat ellenére – mindig van dinamikája. A dinamika – a mozgás – egy műalkotásban nem csak úgy jelen lehet, hogy a művész konkrét mozgást ábrázol, hanem úgy is, hogy az elemek egymással alkotott kapcsolata eredményez a szemlélőben feszültséget. Feszültséget kelteni és ezzel dinamikát adni a képnek több kompozíciós eszközzel is lehet, az egyik legkifinomultabb ezek közül az aranymetszés.

Az állapotváltozás érzelmet vált ki, ahogy az egyensúly is akkor lesz fontos, ha borulni látszik. Ezért van az, hogy tökéletesen szimmetrikus dolgok nem hoznak lázba, nem mozgatnak meg. Mihelyst van egy kis egyenlőtlenség a részek között, máris feszültség keletkezik, ami vonzza a figyelmet.

Nem nehéz látni a figyelmet irányító vonalakat, hiszen a gerendák és a hangsúlyos óra megadja, hol van a lényeg. Itt pl. külön dinamikát ad az egésznek azzal, hogy két nagyon hasonló felnőtt van a képen. Az egyik a kiindulás, a másik az érkezés. Az előbbi már csak szemlélője az eseményeknek, a másik pedig tevékeny, dolga van. Ebben a családban a hangsúly a fiatal anyán van – jelképesen és valóságosan is.

Az aranymetszés egy különleges változata az aszimmetriának. A tudat persze akaratlanul is próbálja kiegyenlíteni az aránytalanságokat – ezért csodálatos a festészet, mert egyszerre vesz részt benne az alkotó és a néző. A mi tudatunk is kell ahhoz, hogy a kép életre kelljen. Enélkül az egész értelmetlen.

Az aranymetszés csodálatosan segít irányítani a tekintetet, megadja az irányokat és fókuszt is. Természetesen felesleges a tökéletes aranymetszést keresni, hiszen a festészet világában egyetlen kép kompozíciója sem engedelmeskedik sem a természetnek, sem a geometriának. De a hatást abszolút lehet érzékelni. Az aranymetszés kulcsvonalain vagy csomópontjain könnyen megtalálható az, amire a festő fel kívánja hívni a figyelmünket.

Az aranymetszés (nagyjábóli) alkalmazása segít a kívánt feszültség megteremtésében, játékra, közös gondolkodásra hívja a szemlélőt, és arra, hogy ne csak nézze a képet, hanem lássa is.

Ha szeretnél többet tanulni az aranymetszésről és arról, hogyan tudod használni a saját marketingedben, csatlakozz bátran a Vállalkozni művészet műhely tagjaihoz ezen a linken.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com