Mészáros Róbert mosolyogva ismeri be, hogy bizony, a fél életét a közösségi médiában éli. Mindenre reagál, a legkülönfélébb csoportokban kommentel, ezerrel tolja a szelfiket, válaszol a kérdésekre, vagy ha más nem, legalább egy lájkot vagy szívecskét mindenhová odabiggyeszt. A brandépítés szakértőjével és az #őziketerror nagymesterével beszélgettem arról, mitől fordul fel a gyomra, miért fontos a brandépítésben az önismeret és hogyan bír ennyi időt elfészbúkozni.

 

– Tényleg majdnem egész nap a telefonomon lógok, mert érdekel, mi történik. Mindent egyébként nem szoktam elolvasni. Elég könnyen ráérzek arra, milyen attitűddel, hangulattal írta valaki az adott posztot vagy hozzászólást. Amiről látom, hogy szívből jövő történet, azt biztosan végigolvasom. Ami érezhetően őszinte, ami személyes, ami emberi. Amin látom azt, hogy olyasmit fogalmaz meg, amiről – pontosabban aminek az értékéről – magam is sokat beszélek.

Már csak az én példám miatt is kíváncsi voltam arra, hogyan épül fel a kapcsolatod az ügyfeleiddel? Én ugyebár még egy bukófélben lévő lakástextiles vállalkozás miatt kerestelek meg, amiben benne volt a lehetőség, csak egészen másképp, ahogy én elképzeltem. Mások is ilyen keszekusza állapotban érkeznek hozzád? Mit várnak tőled?

– Feloldozást akarnak. Valami mást keresnek, menekülnek az eddigi megoldások elől. Érzik, hogy az én szemléletem nem szokványos, és hogy másképp is működhet valami, mint amit a többség tanít. Ez nem felel meg nekik, azt érzik, ezek az irányok nem illenek hozzájuk, a máshol kínált módok nem alkalmasak arra, hogy valóban a saját útjukat járják. Tőlem azt várják, hogy újfajta megoldást kínáljak a problémájukra. Nagyon megértem őket, mert én sem tudok a szokványos keretek között mozogni.

A feloldozás ehhez kapcsolódik. Ezerfelől hallják, hogy Instázni kell, hogy blogolni kell, meg ezt kell, azt kell, mert így több ügyfeled, több bevételed meg több profitod lesz. Ettől a „több bevétel, több profit”-szemlélettől amúgy konkrétan felfordul a gyomrom.

Én elmondom nekik, hogy nem, nem kell Instáznod, ha nem akarsz. Nem kell blogot sem írnod. Nem kell ezt sem csinálnod, és azt sem. Mert persze fel lehet rá venni valakit, aki kilóra megcsinálja, és akkor ki van pipálva a dolog, de mégsem fog működni. Felejtsd el ezeket. Inkább nézzük meg, miben vagy jó, mi illik hozzád, mi működhet jól, mert belőled fakad. Próbáld ki. És ekkor fellélegeznek. Mert végre valaki azt mondja, hogy nem kell olyasmit csinálniuk, ami nem testhezálló nekik, mert úgysem működne. Ezek tévutak. Nem szabad ezekre ráfeszülni. Ekkor megnyugszanak, és így már lehet az igazi kérdéseken és megoldásokon gondolkodni.

A te tapasztalatoddal nyilván azonnal látod, ha valakinél komoly baj van a brandépítés terén. Melyek a legtipikusabb problémák, amelyekkel – a felszínt lehántva – találkozni szoktál?

– Ha valaki saját magával nincs tisztában, az elég nagy gond, mert ez lenne az alap, amire lehet brandet építeni. Önismeret nélkül ez nem megy. De az is ugyanilyen rossz, ha valaki különválasztja magától a vállalkozását. Ha szimplán bizniszként gondol rá, és fel is húzza magára a „bizniszköpenyt”: mintha vállalkozóként másképp kéne viselkednie meg beszélnie, mint amikor „csak” önmaga.

Ez a legnagyobb gond szerintem. Hogy megpróbálnak másképp viselkedni, mint amilyenek valójában. Ilyenkor ez sajnos nagyon érződik is – mindenhol.

A másik jellemző probléma, hogy nem mernek semmit sem kommunikálni, elindítani, mert attól félnek, hogy mit fognak szólni az emberek – vagy akár csak egy bizonyos ember. Attól szoktak még tartani, hogy nem tökéletes, amit csinálnak, és emiatt nem merik megmutatni, mire képesek. Csomó vállalkozó van, aki baromi jó dolgokat csinál, ami már a 80 százalékos készültségi szinten is jobb, mint bármi más az ő területén, de nem neki. Nem, mert ő tudja, hogy mi a 100 százalék, és azon parázik, hogy az emberek észreveszik a különbséget – holott az csak az ő fejében létezik. Ilyenkor meg kell az illetőt győznöm arról, hogy ez jó lesz így is, ne vonja meg ezt az értéket a közönségétől, pláne, hogy ezzel máris rengeteg embernek tudna segíteni.

Ez a megfelelés nagyon nehéz ügy a vállalkozóknál. Mindenkinek meg akarnak felelni: a piacnak, a marketingeseknek, a szakértőknek. Mindenféle téves gondolataik vannak arról is, mit várnak el tőlük a saját területükön. Ez a megfelelési kényszer sajnos nagyon komoly elakadásokat, félelmeket tud okozni.

De mit teszel, ha valaki még a tanácsaid ellenére is nagyon rossz irányba megy? Van olyan helyzet, amikor nem tudsz segíteni?

– Ha valami nagy gond van az illetőnél fejben – tehát mondjuk pszichológus kell… De akkor sem tudok segíteni, ha az illető csak bizniszt akar csinálni, tehát kereskedő és nem márkaépítő.

Mi, Brandshipperek (Robi mentorcsoportjának tagjai) csak #őziketerrornak hívjuk a sajátos motivációs módszeredet, amivel olyan dolgokra veszel rá bennünket, amivel tényleg átlépjük a saját határainkat. Te mikor szoktad magad hátba veregetni?

– Akkor, ha tudok a hozzám fordulók önbizalmán, önbecsülésén javítani, helyre rakni bennük dolgokat, és ennek hatására képessé válnak olyasmire, amitől korábban féltek. Ha végre mernek őszintén kommunikálni, ha rájönnek, hogy értékesek, hogy jó, amit csinálnak, és nem kell mindenféle marketingtrükkökbe bújtani a tevékenységüket, hogy el lehessen adni. Ezek apró dolgokban nyilvánulnak meg, de fejben hatalmas előrelépések.

Éppen ezért én ritkán mondom meg, hogy konkrétan mit kell tenni, inkább azt igyekszem elérni, hogy ő találja meg a számára legjobb megoldást.

A BrandBirds esetében mire vagy a legbüszkébb?

– A közösségre. Ha az általam teremtett közösség összefog. Amikor egymásnak segítenek a tagok. Szerintem ez nagyon nagy dolog. Hogy úgy történnek jó dolgok, hogy nem is kell ott lennem. Jó tudni, hogy bár mindez tőlem függetlenül történik, mégis van hozzá közöm.

Mindez azért is imponáló, mert te sem brandépítőnek születtél… Igen hosszú ideig voltál grafikus. Hogyan is lettél látványügynökből brandbird?

– Lényegében ez is az önismeret miatt történt. Valami megváltozott. A grafikusi éveim során fokozatosan jöttem rá arra, hogy bizonyos dolgokat másképp kell csinálnom ahhoz, hogy ténylegesen segíteni tudjak az ügyfeleimnek.

Az egyik az volt, hogy nekem kell irányítani a folyamatokat. El kellett érnem, hogy ugyanúgy ne kérdőjelezzék meg a szakmai döntéseimet, ahogy egy sebészorvos esetében sem tennék. Ehhez erős önbizalom kell és határozottság. Egyértelművé tenni az ügyfelek számára, hogy akkor tudok segíteni, ha megkapom tőlük a tiszteletet.

Grafikusként nem voltam elég határozott ehhez. Előfordult, hogy egy ügyfélnek akár százféle logómintát készítettem, és annyit bizonytalankodtam közben, hogy végül kicsúsztam a határidőből. Teljesen kimerültem, és közben még emésztettem is magam, hogy mekkora pancser vagyok. Bár szerettem grafikus lenni, de sokkal jobban szerettem beszélgetni az ügyfelekkel, rájönni, mi motiválja őket, miért fontos nekik, amit épp kérnek. Jobban érdekelt, mi van a fejükben. Be kellett látnom, hogy csomó esetben nem az a segítség, hogy tervezek egy jó logót, mert sokszor az csak egy tüneti kezelés volt. Sok esetben valami egészen másra volt szükség – és egyre inkább ez az „egészen más” kezdett érdekelni.

Mindig tele vagy ötletekkel, amit majdnem „minden pénteken” megvalósítasz, az ember csak kapkodja a fejét. Tudjuk, hogy nincs stratégiád és nem tervezel. Mégis sokakat izgat, mi a víziód, merre tartasz?

– Azt szeretném, hogy a BrandBirds jól működjön, egyre kevesebb legyen a hiba, hogy minél jobb legyen az ügyfélélmény. Ehhez egyre több folyamatot automatizálunk, és bővítjük a csapatot is. A legfontosabb azonban az, hogy a BrandBirdsnek jól működő, stabil kereteket kell adni ahhoz, hogy a benne lévők komfortosan érezzék magukat, tudjanak együttműködni, segíteni egymást. Én magam pedig igyekszem mind jobb tanácsadó, előadó és tréner lenni. Folyamatosan tanulok, elemzem a tevékenységem, és egyre nagyobb gyakorlatom lesz.

A célom, hogy egy folyamatosan bővülő kör legyen körülöttem, egy saját világ, amiben jól érzem magam, ami ugyanakkor működik nélkülem is. Amiben szabad lehetek. Ahol a körön belüliek szabadon kommunikálhatnak, kapcsolódhatnak egymással és velem, ahol elfogadnak, tisztelnek, és ahol értik a szavam, ezért hatékonyan tudok segíteni.

Képek:

Nyitókép: Robi szelfije 

2. kép: Freepik kép felhasználásával készült saját illusztráció

3. kép: Nerpel Nikoletta, BrandBirds Brandship együttműködés

 

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com